Stacks Image 218852

SJÖHOLMENS STATION
Stacks Image 218844

Igenvuxen idyll och drömmar om sol och bad, tonårsförälskelser och kvällsbad i Ringsjön

Stationen tycks sakna historia, så fantasin får hjälpa till att placera byggnaden i sitt sammanhang. Vackert belägen är den med en större väntsal utan väggar och känslan av sommar och bad anno dazumal vid Ringsjöns stränder infinner sig. Vet någon någonting om denna station så
maila till mig och berätta.

mail 23 juli 2012
I "Järnvägsdata med trafikplatser" från Svenska Järnvägsklubben står följande om Sjöholmen station:

Vid 571,7 km (från Stockholm - Eslöv stn ligger vid 583,9 km, Höör vid 564,2 km)
57 m.ö.h.

Lastplats från 1888
Håll- och lastplats från ca 1910
Station från 1 jan 1918
Håll- och lastplats från 10 sept 1945
Hållplats från 1 jan 1967
Nedlagd 23 mars 1971

Tack för de uppgifterna!
.

Stacks Image 218848

Den som vill försöka frammana dåtidens känsla kan kanske fortfarande hitta något liknande vid Balatonsjöns södra kust där kommunistkomplexen inte dominerar stationsmiljöerna.

Stationen och stationsmiljön ser inte särskilt industriell ut och något större samhälle kring stationen att driva näringsverksamhet på saknas, förutom att man fortfarande bryter torv i närheten, så det är ingen vild gissning att stationen var till för turiständamål.
.

Stacks Image 35927

Tåg till Hässleholm via Höör och Tjörnarp från Lund och Malmö ankommer om ca tre minuter, vänligen ha edra biljetter i beredskap för stinsens kontroll.

Lagstadgad semester i två veckor infördes 1933 och för de som hade några kronor över i plånboken kunde säkert en järnvägsresa till Sjöholmen och pensionatliv under två veckor hägra. Redan på denna tid tog sig de med längre semester och bättre ställt till stränderna i Falsterbo eller som "Elsa" -Det var nog den Elsa som sedermera fick ett piano av
Piraten ur historien "Elsa får Piano" till Baron Povel Ramels "Mölle by the sea".
.

Stacks Image 1241

Kanske stannade även de beigegula - röda rälsbussarna här med last av skolbarn på endagsutflykt?

Två enskilda tingestar har därefter effektivt tagit död på ställen som Sjöholmens station: bilen och flyget. Den som vill ta sig till en sjö för att bada åker inte tåg idag, familjen packas in med tillhörigheter i bilen för en kort färd till badsjön och den ekonomiska uppoffringen för en lika lång "all inclusive" vistelse vid Medelhavet är mindre idag än att tillbringa samma tid på ett pensionat vid Ringsjön.

.

Stacks Image 1245

Fanns det en gång en ambition att rusta upp stället?


Miljön runtom, med sjöutsikt håller klass av bättre pensionatområde fast husen numera är privatbostäder eller privata sommarstugor. Bara några meter från Sjöholmens station rusar tågen förbi utan avsikt att stanna vare sig i Eslöv eller i Höör. Ska man vara miljövän och åka tåg till Nässjö eller Huvudstaden från Malmö går det inte att stanna på alltför obetydliga ställen, sådant har man "Pågatåg" till.
.

Stacks Image 52981

"Ej möte", nej nuförtiden möts ingen på Sjöholmens Station.

År 1883 sänktes vattennivån i Ringsjön med 1,5 meter för att skapa mer åkermark och torvtäkter. Sjön blev nu två sjöar och gamla strandområden försvann medan nya skapades. En tredje orsak till stationens död är troligtvis den försämrade vattenkvaliteten i Ringsjön. Med jordbrukets "effektivisering" tillkom övergödningen av sjöar och fick Ringsjöarna att se ut som grönkålssoppa, viljan att bada tilltog säkert inte med detta och om man ändå skulle köra bil så varför inte till kusten.

.

Stacks Image 1249

Till höger på bilden skymtas luftledning och stolpar till dagens tågtrafik som förbinder Malmö med Stockholm
.

Stacks Image 1255

Förväntansfulla badgäster på väg till droskan. Undrar om baddräkten var tvärrandig och kroppstäckande.

Förutom regelbundet ilsket rusande tåg på stambanan några meter från stationen är det tystnaden som härskar. Sjöholmen idag är bara en före detta station. Den ansamling hus som ligger slumpmässigt utspridda i omgivningen kan inte kallas vare sig för samhälle eller tätbebyggelse.


På en liten fläck har tiden stått stilla, medan vegetationen utanför påminner om att tiden går och civilisationen gör sig påmind då oljudet från de nya snabbtågen skär genom tystnaden.

.

Stacks Image 1259

Vid semesterns slut och början fyllde Sjöholmens Station samma funktion som flygplatserna kring Medelhavet gör idag


All text ovan är fria spekulationer, förutom Internet har jag letat i "Illustrerad Jernvägskarta, Malmö - Nässjö" af Cronholms Lith. Etabl, en uppskattningsvis 100-år gammal karta, där Kävlinge stavas Kjeflinge. Höör stavas Hör och en tecknad bild på en stålbro med stenfundament försetts med bildtexten "Utsigt af Ringsjön". Sjöholmen är utmärkt på kartan men inte som station. Ju mer svar man försöker finna desto mer frågor ställs man inför.

.

Stacks Image 218830

En numera evig väntan i väntrummet

Jag glömmer ej den gången, när jag stod där på perrongen
och min Elsa höll mig fången i ett stadigt grepp.
Och sa: Jag skulle inte glömma det och det och det och det
och sen sa tåget tuuut och jag sa släpp.
Och ännu kan jag höra hur det sjunger i mitt öra: Mata fiskarna, vattna cisusen
Hepp hepp hepp.
Jag får köpa nya fiskar; -för de gamla har tagit slut
och jag själv är lika vissen så som cisusen ser ut.

ur: Gräsänkling Blues av Povel Ramel

.

Stacks Image 218863

.

Stacks Image 218867
Stacks Image 218856

.

Stacks Image 218860