Stacks Image 3179

100 2
PORTALSVÄNGKRAN KONE 2799
100 2

Stacks Image 3194

KONE 2799 från den f.d. stationen i Landskrona

Det står två lastkranar i Landskrona hamn, bakom lås och bom är bäst att tillägga. De byggdes av KONE i Helsingfors 1966 och har arbetat hårt med lastning och lossning fram till bara något år sedan. I nästan 50 år har de stått i den saltstänkta Öresundsmiljön, nere vid kajen. Inte underligt att de är upprostade.
100 2

Stacks Image 3188

All klättring mot nya höjder börjar med ett första steg, vi tog stegen till vänster

1966 Det var det året Volvo presenterade sin 140-serie, dess första årsmodell var 67-års modell. I Kina påbörjades den s.k. kulturrevolutionen, mer exakt den stora proletära kulturrevolutionen och I Sverige är vi liksom Volvo fullt upptagna med att expandera.


100 2

Stacks Image 1555

Inne i maskinrummet ser det ut som man kan vänta sig, två vajerspel, båda kan lyfta men dragkraften kan regleras dem emellan.
Det expanderades i sådan takt att vi inte riktigt själv han med, så kunde inte Götaverken, eller Kockums bygga kranar fick de väl importeras. Finnar var ju bra pålitligt folk med samma kvalitetsinstinkt som vi svenskar, så det bar sig inte bättre än att vi fick importera de kranar vi inte kunde bygga själv. Om det inte var så att de finska kranarna kunde införskaffas till ett mer förmånligt pris, vilket självklart kan ha påverkat inköpsbesluten.

100 2

Stacks Image 2978

En skicklig kranförare släppte det vajerpar som knep ihop skopan lite tidigare och då öppnade den sig i fallet ned. Sedan drogs samma vajerpar åt lite snabbare och skopan knep ihop. I nästa del av en sekund drogs alla vajrarna för fullt och den stängda skopan dansade vidare med sin last.
I Landskrona hamn Låg Landsverk, men deras produktion var numera renodlad till lingrävare och i Göteborg och Malmö var man fullt upptagen med att expandera och bygga större varv och större båtar. Detta var innan någon varvskris ens var tänkbar, men den som ägde en spåkula och blickade tio år framåt skulle skrockande tala om ond bråd död och ojämna plågor, kriser och arbetslöshet. Men nu var det 1966 och knystade någon om diverse varvskriser eller annat än ljusnande framtid blev man förmodligen inspärrad på anstalt eller utesluten ur parti och fackförening.

100 2

Stacks Image 1279

Likt bilar och andra konstruktioner i plåt rostar det i hörnorna. Här har det rostat färdigt. Bilden är inifrån maskinrummets golv och jämförelsen med bilar är lite orättvis, här var det betydligt tjockare och tyngre plåt.

En titt in på det område där det råder tillträde förbjudet, -även för mig så går det att läsa på kranarna vem som tillverkat dem och Finska KONE och tyska KRUPP- ARDELT som tycks ha levererat varenda kran till Landskrona hamn och Öresundsvarvet. Helt underbara saker som används än idag och som jag i mina våtaste drömmar en gång ska få klättra upp i.


100 2

Stacks Image 1591

Inne i trapphuset som går upp till styrhytt och maskinrum, ljuset däruppe är utgången.
De två pensionerade kranarna går på räls, det gör inte nya kranar. Rörligheten var alltså begränsad till rälsens sträckning, men dåtidens teknik erbjöd inget bättre. Rälsen i sin tur löpte längs med kajkanten så var väl en kran placerad vid en kaj så var den fast där resten av livet.

100 2

Stacks Image 2887

Den här ca 35 cm tjocka axeln är kranens balansaxel där kranarmen och motvikten rör sig åt motsatt håll för att hålla kranen i jämvikt vid (be)lastning.
Krantypen är en portalsvängkran vilket väl innebär att den kan svänga runt sin egen mittaxel med en maxradie efter kranarmens längd och tillåtna lutning, begränsad av hur tung last som hängde i den. Portalen är väl då de fyra benen försedda med järnvägshjul som bär upp det hela.

Stacks Image 2891

Styrhytt, arbetsmiljö från 1966.
Kranarna är sinnrikt konstruerade med en motvikt bakom armen, så ju längre ut armen stäcks, desto längre ut går motvikten och kranen balanseras. De flesta kranar har tyngdpunkten bak så de är balanserande fullt ut först när deras lastkapacitet utnyttjas maximalt, men det är väl då balansen är som viktigast.

.

Stacks Image 1336

Nästan som en Märklinjärnväg eller om det är byggt av LEGO? Verkligheten härifrån är Landskronas gamla säckstation som håller på att renoveras och i bakgrunden Rönneberga backar.

Kranarna ligger vid kolkajen, men de kom dit 1966 och då var kolet redan passé så annan form av bulk har väl varit troligaste lasten, spannmål, skrot eller gödsel, -bara att gissa vad de haft för sig i nästan 50 år, men de har hanterat skopor som ”tuggar” i sig lös last från båt till vagn i alla dess former.
.

Stacks Image 1851

Trapphuset var både bultat och svetsat. På väg ner mot nedre avsatsen under kranhytten bjuder den dragiga vårluften både på måsskrik och havsluft.

Ett STORT TACK till Henrik Norman som än en gång agerade "nyckelperson" och ett lika STORT TACK till Göran Olsson som tog sig tid att visa oss runt i denna fantastiska och för egen del mycket underhållande miljö,

Stacks Image 9312

Sista trappstegen innan vi är ute igen

Stacks Image 9325

Lite tekniska data för den inbitne krannörden.

Stacks Image 72441
Stacks Image 72444
Stacks Image 72447
Stacks Image 72450