Stacks Image 218852

DRAGLOKET I HASSLARP
Stacks Image 218844

"KVAB Z4 nr 95, senare Z49 nr 95 ("Toffel-typ, dvs samma som PERLs Z3 modell). Kom till SSA Sockerbruket i Hasslarp. Loket finns kvar på bruksområdet än idag.

Det står ett lok utanför sockerbruket, var det nu kommer ifrån? Här var vi för fem år sedan, 2007 och 2008 och då syntes det inte till. Har det kanske gömt sig under alla år för att slutligen ställas ut på rälsen för att rosta in i evigheten?

Efter en fråga på
Övergivna Platser på Fejan, gavs det svar:
.

Stacks Image 218848

Modell toffel beskrevs det som kräver ingen större fantasi att förstå vad som menas. Motorrum och fyra hjul.

Bara att bli imponerad och förlita sig på fakta, det är ju herrar och kanske damer som vet vad dom skriver om när det gäller lok. KVAB Z4 nr 95 alltså!


Senare uppgifter påstår att det är från KMV Kockums Mekaniska Verkstad, eller Kalmar Mekaniska Verkstad+. I vilket fall som helst, det stod vid Sockerbruket i mars 2012!
.

Stacks Image 35927

Kylare till dieselmotorn? går lamellerna bakom att öppna för att släppa in mer kylluft om så behövs?
.

Stacks Image 1241

Riktiga nitar och en och annan bult.

Notera att alla synliga sammanfogningar är nitade. jag spekulerade om tillverkaren, okunnig som jag är. ASEA, Kockums; Landsverk. KMW Kalmar Mek. verkstad AB är det detsamma som KVAB? Eller står "K" för Kockums? Om det ens var svensktillverkat? Tack vare Övergivna Platser på Fejan fick jag svar och sedan var det bara vidare nätforskning för att fylla i detaljerna.


Jag hittade en
äldre bild på loket, så det har nog stått gömt inne på Hasslarp innan. Sedan har entusiasmen tagit vid, man har tvättad bort mossa och plockat bort fönsterrester, för att sedan se loket sprayas ned och invänta nästa steg i sin egen utveckling.
.

Stacks Image 1245

Hjulen vilar på lager från SKF. på navet står det SJ +Rull SKF, så visst är det en svensk tingest som skådats.


Men från samma källa som ovan, får man besked!

"Jupp. En ScaniaVabis dieselmotor på 180 hk/120 kW. Loken gjorde 45 km/h påstås det. Ursprunglig nummerserie på loken var 90-104."
.

Stacks Image 52981

Dieselmotor! Utan synlig fabrikat, enligt uppgifter Scania 120kW eller 180 hk
.

Stacks Image 1249


.

Stacks Image 1255

Inte en ruta hel, jo den som går att öppna

Tvärs över gatan går industrispåret, vilket som var först järnvägsspår eller stenbrott tål att fundera över? Det är väl som med privatjärnvägarna och sockerbruken, de levde i symbios med varandra och ingendera näringsverksamheten kunde existera utan den andra.

.

Stacks Image 1259

Enkel och rationell design. En kubisk hytt med fönster runt om och en dörr att gå in i.
.

Stacks Image 218830

Reliefen i lampans mitt har Bosch symbol, den stiliserade trumbromsen med bromsok.
.

Stacks Image 218818


.

Stacks Image 218866
Lite reglage, de gicks att dra i och skjuta på, men inte hände något för det.

.

Stacks Image 218864

Manuellt drivna vindrutetorkare, -fungerar! jag drog i handtaget. Men behållaren det är fäst vid???
.

Stacks Image 218862

Drückluftbremse kg/cm2, indikator på att mätaren till tryckluftsbromsarna är tysktillverkad.
.

Stacks Image 218860

En liten manöverpanel

Det modernaste som gick att hitta var dymotextremserna. Hydraulojetermometer, Manometer, hydraultryck. Det är den svarta mätaren med sönderslaget glas som är hastighetsmätare.

.

Stacks Image 218858

Viss symmetri och elegans bjöd denna spartanska inredning på.
.

Stacks Image 218856

Max och Min till vänster, sockerbruk till höger

Det är lika bra att bjuda in till synpunkter, jag vet för lite om lok, Kockums, Kalmar och KVAB så alla ni som vet mer än mig. Vänligen kontakta mig och påtala felaktigheterna. Maila mig så det blir rätt!
.

Stacks Image 218854

Det var allt från spåret utanför Hasslars sockerbruk. Sist jag körde förbi var loket borta.
.