Stacks Image 144383
SILO 1-11 och 13
Stacks Image 35986
Till vänster silo 14-19 från 60 talet. Till höger 11-11 & 13 från 1927

1 - 11 och 13 det är sammanlagt 12 st ändå står det endast 8 silos i närmast Övägen. Så håll den avancerade Limhamnsräkningen borta så kan man tänka sig att det någonstans i cementens himmelrike svävar 4 st osaliga silos omkring och känner sig onumrerade.
Stacks Image 35990

Nederst i bild 14-19, mellan 16 och 17 går en smal trappa, det var med hjälp av den vi tog oss upp. Överst i bild är de 85 år gamla solosen 1-11 och 13


Ingen vet varför de åtta silornas är numrerade 1-11 och 13. De byggdes samtidigt 1927, de byggdes samtidigt. Denna berättelse handlar om 8 silos byggda 1927 numrerade 1-11 och 13? -och så säger de att skolan blivit sämre nuförtiden?

Stacks Image 35994

Har man väl klättrat upp till halva höjden på 14-19 så ligger härligheten öppen, är det så här pärleporten ter sig i UE-entusiasternas ögon? Bara att gå över och gå in.

Halvvägs upp mellan 16 och 17 går en liten spång över till silobatteriet 1-11 (och 13). Här har ingen varit sedan… det växer björk och gräs på taket, det börjar likna en sommaräng här uppe.

Stacks Image 42593

Det första du ser när du kommit över till 1-11 (och 13, den där 13 börjar bli tjatig att skriva ut) är det här rummet

Stacks Image 35998

Över alla silorna gick en arkimedesskruv som skruvade fram cementen till rätt silo.

Längs hela silobatteriet gick en ränna som med säkerhet innehöll en arkimedesskruv som skruvade fram cementen till rätt silo. Vardera silon hade en lucka/ventil som sköts in om man inte önskade för ner framskruvad kvantitet av bestämd kvalitet till silon. På rören ner till silorna fanns mindre luckor som förmodligen användes till inspektion och för att rensa kanalen när det blev stopp, för det blev det med all säkerhet då och då.

Stacks Image 36002

Där 1-11 slutar upphör också rännan med arkimedesskruven …

Bandgången över packhuset till silo 12 har plockats på sin eternit och här står den i sin nakenhet utan att skämmas och visar sig oblygt för både Malmö och Köpenhamn. På andra sidan bandgången hägrar silo 12. Till höger i bild skymtas Klinkertornet men dit tog vi en annan väg. Redan innan 1979 upphörde bruket av silos 1-11&13 så vid vårt besök har de stått overksamma i närmre 40 år och de sista åren i bruk, eller heter det de sista åren i cement? så var de inte de flitigast använda byggnaderna på området.

Stacks Image 36014

… För att dyka upp igen mitt på gången på väg till silo 12


För lite mer info och en bild från 1928? så öppna denna länk och scrolla ner till sida 11 Några tidsmarkörer fans inte att tillgå, inga kvarglömda Kvällsposten från 1970-talet eller någon Bes. UA etikett från Statens Provningsanstalt. Den detektivintresserade skulle kunna mäta djupet av duvspillning och likt kol-14 metoden kunna räkna ut hur länge byggnaden stått overksam.

Stacks Image 36012
Här slutar 1-11 i norr

Som fan läser bilbeln! Vi var här mars 2012, NCC lät mig gå här inne, men det var låst och larmat till dessa silor. Ett år senare var det en nyhetsblänkare i Sydsvenskan om en koppartjuv som under ett nattligt besök på Cementa i Limhamn fallit ner och brutit diverse ben och annat innehåll i kroppen. Förvisso omnämndes nämnda tjuv som skrotletare men det stod ingenting om tjutande larm och han hade själv behövt kontakta larmtjänst för att bli upplockad och borttransporterad och så var det en bild på silo 14-19. Slutsats Larmet är avstängt! -Och byggnaden ska ju rivas. När du läser detta har 14-19 fallit för "Galtens" högrivare förmodligen även 1-11&13.

Stacks Image 36006

Och därunder står resterna av packhuset och utlastningen. Silo 12 på andra sidan har också blivit eternitflådd och står naken i betongen innan den faller för "järn och spett". På andra sidan Övägen står Dragörfärjornas kaj och inväntar nya byggnader. Allt medan den vid det här laget gamla Öresundsbron står och betraktar historiens gång ute i Sundet. Sista gången maskineriet rasslade inne på Cementa var när Öresundsbron byggdes och den invigdes år 2000. Tiden går!

Stacks Image 36020

I förgrunden ett av de fyra runda fönstren på 1-11&13, i bakgrunden silos 16 och 17, fönster i sydväst. .

.

Att ta sig upp mellan 16 och 17 på de smala utrymmningstrapporna var en upplevelse i sig. De var stabila men det blåste där uppe och dessutom var manhålen mellan planen inte gjorda för gubbar med ryggsäck


För varje våningsplan blev utsikten bättre och vinden tilltog. Mängden cementdamm på trappstegen tilltog då man tog sig högre upp. Med tilltagande höjd såg avsatsen där nere allt mindre och hårdare ut.


Men här uppe blev adrenalinflödet intensivare och glädjebruset i blodomloppet tilltog ju högre upp vi tog oss.


Farligt? Nej inte farligare än att gå i trappor hemma, men anlag för svindel är ingen god egenskap här uppe och visst tänkte man på vart man satte fötterna. Nästan lika spännande som att ta sig ner till tunneln förra våren.


Och så var det den där känslan att äntligen tagit sig upp hit, kvällen 27 Juni 2013 faller inte i glömska i första taget

Stacks Image 42602
.
Stacks Image 42610

Här i ett annat perspektiv från silobatteri 20-22. Längst till vänster 14-19 med den lilla spången över, i förgrunden till vänster ser man en bit av silo 12 och att någon elak person tagit bort bandgången till nr 12, Limhamn i bakgrunden.

Stacks Image 42606
Hej då

Klicka på bilden härunder för fler bilder från 1-11&13

Stacks Image 37668
.

Nedanför hittar du nio länkar till de olika delarna av cementframställningen.
2 0 0 9

2 0 1 2
2 0 1 3