DRAGLOKET I HASSLARP
"KVAB Z4 nr 95, senare Z49 nr 95 ("Toffel-typ, dvs samma som PERLs Z3 modell). Kom till SSA Sockerbruket i Hasslarp. Loket finns kvar på bruksområdet än idag.
Det står ett lok utanför sockerbruket, var det nu kommer ifrån? Här var vi för fem år sedan, 2007 och 2008 och då syntes det inte till. Har det kanske gömt sig under alla år för att slutligen ställas ut på rälsen för att rosta in i evigheten?
Efter en fråga på Övergivna Platser/facebook gavs det svar:
.
Modell toffel beskrevs det som kräver ingen större fantasi att förstå vad som menas. Motorrum och fyra hjul.
Bara att bli imponerad och förlita sig på fakta, det är ju herrar och kanske damer som vet vad dom skriver om när det gäller lok. KVAB Z4 nr 95 alltså!
Senare uppgifter påstår att det är från KMV Kockums Mekaniska Verkstad, eller Kalmar Mekaniska Verkstad+. I vilket fall som helst, det stod vid Sockerbruket i mars 2012!
.
Kylare till dieselmotorn? går lamellerna bakom att öppna för att släppa in mer kylluft om så behövs?
.
Riktiga nitar och en och annan bult.
Notera att alla synliga sammanfogningar är nitade. jag spekulerade om tillverkaren, okunnig som jag är. ASEA, Kockums; Landsverk. KMW Kalmar Mek. verkstad AB är det detsamma som KVAB? Eller står "K" för Kockums? Om det ens var svensktillverkat? Tack vare Övergivna Platser på Fejan fick jag svar och sedan var det bara vidare nätforskning för att fylla i detaljerna.
Jag hittade en äldre bild på loket, så det har nog stått gömt inne på Hasslarp innan. Sedan har entusiasmen tagit vid, man har tvättad bort mossa och plockat bort fönsterrester, för att sedan se loket sprayas ned och invänta nästa steg i sin egen utveckling.
.
Hjulen vilar på lager från SKF. på navet står det SJ +Rull SKF, så visst är det en svensk tingest som skådats.
Men från samma källa som ovan, får man besked!
"Jupp. En ScaniaVabis dieselmotor på 180 hk/120 kW. Loken gjorde 45 km/h påstås det. Ursprunglig nummerserie på loken var 90-104."
.
Dieselmotor! Utan synlig fabrikat, enligt uppgifter Scania 120kW eller 180 hk
.
.
Inte en ruta hel, jo den som går att öppna
.
Enkel och rationell design. En kubisk hytt med fönster runt om och en dörr att gå in i.
.
Reliefen i lampans mitt har Bosch symbol, den stiliserade trumbromsen med bromsok.
.
.
.
Manuellt drivna vindrutetorkare, -fungerar! jag drog i handtaget. Men behållaren det är fäst vid???
.
Drückluftbremse kg/cm2, indikator på att mätaren till tryckluftsbromsarna är tysktillverkad.
.
En liten manöverpanel
Det modernaste som gick att hitta var dymotextremserna. Hydraulojetermometer, Manometer, hydraultryck. Det är den svarta mätaren med sönderslaget glas som är hastighetsmätare.
.
Viss symmetri och elegans bjöd denna spartanska inredning på.
.
Max och Min till vänster, sockerbruk till höger
Det är lika bra att bjuda in till synpunkter, jag vet för lite om lok, Kockums, Kalmar och KVAB så alla ni som vet mer än mig. Vänligen kontakta mig och påtala felaktigheterna. Maila mig så det blir rätt!
.
Det var allt från spåret utanför Hasslars sockerbruk. Sist jag körde förbi var loket borta.
.