Tillträde Förbjudet RW&
DRESSER WAYNE LJUNGMANS


Malmös förmodligen vackraste trapphus inväntar evigheten. Vad som återstår nu av Ljungmans, september 2012 är en "trashad" och fullständigt förstörd kontorsbyggnad. Om det var still på både trapphus och disponenter en gång så är återstoden ett kaos av gafitti och krossat glas. Synd jag inte var i tid, innan de stora industrihallarna bakom revs.


Fler bilder från Ljungmans verkstäder Malmö om du klickar på bilden här ovanför


Kontoret står kvar, en gång var här produktionsbyggnader bakom och 550 anställda

Bensinpump! Smaka på ordet det har något komiskt över sig ändå är det en av 1900-talets mest betydande tingestar som passivt deltagit i världens förmodligen största strukturförändring av människors livsstil. Motoriseringen!


Välkommen in, här har vi haft raveparty

Vi påtalar dagligen bilismens negativa sidor, bilköer, CO2 utsläpp, bilköer, höga bensinpriser etc. Men trots allt det negativa och trots det alltid för höga bensinpriset så har vi tankat mer och mer för varje år och trots kollektivtrafikens “miljövänliga” (i.e. mindre miljöskadliga) lovsånger så kör vi bil och tankar, svär över bensinpriser och kör vidare. En enkel till Fridafors från Ramlösa? Det blir en resa från station till station på tre till fyra timmar och man ska tillbaks också. Lätt att inse att en full tank sin kostnad till trots och bilens minskade värde vägs upp av tid och bekvämlighet.


likt ett blyinfattat kyrkfönster

Vare sig kollektivtrafiken eller bilen hade kunnat spridas som den gjort utan bensinpumpen. Bensinpumpens betydelse för bilismen kan liknas vid vattnets betydelse för sjöfarten. I bensinhistoriens begynnelse körde bilisterna till apoteket och köpte benzin, för att så småningom kunna köpa densamma vid skjulet bakom lanthandeln. Förutom då bensinen såldes på dunk eller flaska så behövdes ett verktyg att mäta mängden och en mekanism att på ett bekvämt sätt pumpa upp bensinen till bilens bränsletank. Behovet fans och en gigantisk marknad låg öppen.


Inget konstigt med ljuset, den här expeditionen var blåmålad

Som tur var för Hr Jacob C. Ljungman som drev mekanisk verkstad i Malmö tillsammans med en kollega för hundra år sedan, så knackade Texaco på en dag och undrade om Hr. Fabrikörn kunde tänka sig att tillverka ”en apparat för distribution av benzin”. Av historien lär vi oss att Jacob Ljungman svarade ja. Herr Ljungman och kompanjonen delade på sig och den förra satsade helhjärtat på bensinpumparna, en verksamhet som senare skulle innefatta även sedelbetalning, betalkortsuppkoppling och allt annat som gjorde och gör livet bekvämare för bilisten.


En gång Malmös vackraste trapphus

Fabriken på Limhamnsvägen som nu inväntar grävskopans käftar påbörjades 1938 och byggdes till efterhand som verksamheten ökade i volym. Som mest var 550 personer verksamma vid fabriken och kontoret på Limhamnsvägen.


Fönsterlösa konferensutrymmen eller vad det nu varit härinne?

Dresser Wayne, som idag helt avlägsnat namnet Ljungmans lever vidare, kontoret har flyttat till Västra hamnen och produktionen finns i Brasilien, Kina och Sverige och det är nog ingen vild gissning att de stora länderna Brasilien och Kina kommer att ta över alltmer av den svenska produktionen och kvar i Sverige kommer endast konstruktion, administration och försäljning att vara.


Grafitti, överallt grafitti, det här var bakre trapphuset, av mer industriell karaktär


Mer att läsa:
Malmö Industristaden sid 34 f.f.
Full tank, Olle Wilsson, Kartago Förlag
Farväl till Macken, Jan Öhberg, Trafiknostalgiska förlaget
Spökmackar, Henrik Nerlund, Tangent Förlag


Innanmätet från en Ljungmans Star 97 från 60-talet, BP Hjälmshult



Fler bilder från Ljungmans verkstäder Malmö om du klickar på bilden här ovanför